Truus Vaes neemt afscheid als bestuurder van IRIS met Leven Lang Leren festival

Truus Vaes is sinds 2010 voorzitter van het college van bestuur van IRIS. Veertien jaar lang heeft ze zich vol passie ingezet voor de IRIS-scholen met een focus op haar levensmotto: ‘continu leren en ontwikkelen’. Ter gelegenheid van haar naderende pensioen organiseerde *IRIS op 19 juni het  Leven Lang Leren festival.

Het festival vond plaats op de brugklas locatie van het Eerste Christelijk Lyceum in Haarlem. Relaties waren uitgenodigd voor een kleinschalig festival en een theaterprogramma met sprekers en entertainment. Op het festival konden bezoekers interactieve workshops  volgen en creatief bezig zijn. Ook de  TEDx talks – omgedoopt tot TruusX talks – waren populair. Tijdens ‘Op de bank met … Truus’ kon je alles wat je nog wilde weten, persoonlijk aan haar vragen. Tijdens het theaterprogramma kwamen collega’s en rectoren aan het woord die uitlegden hoe zij in hún rol zo goed mogelijk invulling proberen te geven aan ‘een leven lang leren’. Truus Vaes sloot de middag af met een afscheidsspeech in de binnentuin. In plaats van cadeautjes, had ze iedereen gevraagd geld over te maken voor het goede doel: Save the Children. Ze kreeg dan ook een cheque uitgereikt met daarop een bedrag van meer dan €2.000,- (maar de teller loopt nog steeds!). Tijdens de gezellige borrel in het zonnetje werd nog lang nagepraat.

Truus Vaes werkt nog tot de zomervakantie en gaat daarna met pensioen. Ze zit boordevol nieuwe plannen. In ieder geval is zeker dat zij weer plaats neemt in de collegebanken. Ze start het nieuwe schooljaar met de studie Nieuwgrieks aan de UvA. Daarmee is de cirkel van ‘continue leren en ontwikkelen’ weer rond.